Tajemnica Ogrodu Getsemani

Trwa Wielki Post. W obrzędowości Wielkiego Tygodnia szczególne miejsce zajmują wydarzenia w Ogrodzie Oliwnym - tajemniczym Ogrodzie Getsemani i towarzysząca im atmosfera. Znalazło to swoje odbicie także w kulturze.

I jakkolwiek miejsca nie starczyłoby, aby w tym miejscu wymienić tylko najsłynniejsze dzieła kultury polskiej i europejskiej upamiętniające wydarzenia pasyjne, to pozwolę sobie teraz, zgodnie z maksymą Zygmunta Glogera „Cudze rzeczy dobrze wiedzieć jest - swoje obowiązek!”, przypomnieć dzieła powstałe w naszej „małej Ojczyźnie”.

Twórczynią ludową, która wpisuje się w nurt inspiracji pasyjnych, jest rzeźbiarka - p. Marianna Wysocka z Woli Orzeszowskiej (Gm. Miedzna). Twórczyni jest laureatką wielu nagród i wyróżnień, także laureatką Promienistego Słonecznika, najwyższego wyróżnienia przyznawanego przez Kapitułę Stowarzyszenia „Wiano” (honorowym Przewodniczącym Kapituły jest historyk sztuki, prof. Marek Kwiatkowski, dyrektor warszawskich Łazienek). Płaskorzeźby Marianny Wysockiej są bardzo ekspresyjne.

Cykl pasyjny otwiera płaskorzeźba „Ostatnia Wieczerza”. Możemy współuczestniczyć w tajemnicy Wielkiego Czwartku i okazać razem z apostołami przeogromne zdumienie na dźwięk słów: „Zaprawdę, powiadam wam: jeden z was mnie zdradzi, ten, który je ze mną”. Potem podążamy do tajemniczego Ogrodu Getsemani, Ogrodu Oliwnego, gdzie widz zostaje mimo woli współuczestnikiem tajemnicy modlitewnego skupienia Mistrza.

Atmosfera Ogrodu Getsemani jest wyjątkowa: mleczna poświata spowija plan drugi - oliwne drzewa, górzysty krajobraz. Bezwiednie zatapiamy się w skupieniu i niemalże słyszymy zastygłe na wargach słowa ekstatycznego zamyślenia, bólu i obawy, ale jednocześnie zawierzenia. I osamotnienia - wszak nawet najbliżsi posnęli.

Ten niepokój wyraża kolorystyka: mglista, niejako rozproszona, jakby przepowiadająca przyszłą zdradę ze strony jednego z uczniów. Szczególna to chwila poprzedzająca moment, kiedy wśród oliwek zajaśnieje złowrogi blask pochodni i mistyczną ciszę Ogrodu Getsemani zakłócą kroki siepaczy, przysłanych przez Sanhedryn. Wiemy, co nastąpiło potem: zdradziecki pocałunek Judasza, pojmany i związany Mistrz prowadzony jest doliną Cedronu, a uczniowie opuszczają go i uciekają.

Później widz jest poruszony do głębi niemym, jakże godnym cierpieniem podczas nakładania korony cierniowej, co wyraża płaskorzeźba „Pasja”. Poruszony, kiedy razem uczestniczy w drodze na Golgotę, bardzo sugestywnie przedstawionej i czuje się bezradny, że nie może pomóc dźwigać drzewa krzyża (cykl „Golgota”). Zanim zabrzmiało późniejsze radosne „Alleluja!”, wcześniej musiał wydobyć się ledwie słyszalny z bólu szept: „Wykonało się...”

Całości ekspozycji dopełnia obraz przedstawiający krzyż z autentycznego drzewa oliwnego w Ogrodzie Getsemani. Przesłał go z samej Jerozolimy - nasz rodak, ks. Paweł Rytel - Andrianik, absolwent Wyższego Seminarium Duchownego w Drohiczynie, a wcześniej absolwent LO im. A.Mickiewicza w Węgrowie.

Wystawa rzezby Marianny Wysockiej

Autor(rzy) fotografii: Hanna Kietlińska

This gallery is powered by DotNetGallery. And you are using an invalid license file. Please visit CuteSoft.net for the purchasing information.
Dodatkowe informacje
Wprowadził informację:Michał Dębiec
Wytworzył informację:Hanna Kietlińska
Data wytworzenia informacji:2007-06-01 00:28:08
Data utworzenia:2007-06-01 00:28:08
Data modyfikacji:2007-06-01 00:31:42
Liczba wyświetleń:3650