Normal
0
21
false
false
false
PL
X-NONE
X-NONE
MicrosoftInternetExplorer4
Tekst ustalony
Uchwałą Nr XLII/334/10 Rady Powiatu Węgrowskiego z dnia 24 września 2010 roku , uwzględniający zmiany wprowadzone Uchwałami
Rady Powiatu Węgrowskiego Nr XII/124/2011 z dnia 30 grudnia 2011 roku , Nr XVI/155/2012 z dnia 26
kwietnia 2012 roku , Nr
XVIII/181/2012 z 6 września 2012 roku i Nr XXXII/293/2014 z dnia 26 marca 2014 roku
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
STAROSTWA POWIATOWEGO
W
WĘGROWIE
S P I S
T R E Ś C I
I.
Postanowienia ogólne
§ 1 - § 5
II.
Zasady kierowania Starostwem
§ 6
- §11
III.
Struktura organizacyjna Starostwa §12-§13
IV.
Zadania wspólne wydziałów i stanowisk pracy §14- §15
V.
Zakresy działania wydziałów
§ 16 – Wydział Administracyjno – Społeczny
§ 17 – Wydział Finansowy
§ 18- Wydział Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki
§ 19- Wydział
Środowiska ,Rolnictwa i Budownictwa
§ 20- Wydział Geodezji,
Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami
§ 21- Wydział
Komunikacji i Transportu
§ 22-Wydział
Zarządzania Kryzysowego
§ 23- Wydział Kultury,
Promocji i Turystyki
§ 24- Wydział
Inwestycji i Rozwoju
§ 25 -Radca Prawny
§ 26 – Powiatowy
Rzecznik Konsumentów
§ 27- Stanowisko do
spraw kontroli
§ 28- Pełnomocnik
Ochrony Informacji Niejawnych
VI . Zasady opracowywania i wydawania
aktów prawnych §29-§35
VII. Zasady podpisywania pism §36-§37
VIII. Tryb przyjmowania, rozpatrywania i
załatwiania
indywidualnych spraw mieszkańców §38
IX.
Organizacja
przyjmowania, rozpatrywania
i załatwiania skarg i wniosków
obywateli §39-§41
X.
Organizowanie
działalności kontrolnej §42-§44
XI.
Postanowienia
końcowe §45-§49
Rozdział
I
Postanowienia
ogólne
§
1
Regulamin Organizacyjny Starostwa
Powiatowego w Węgrowie, zwany dalej "Regulaminem", określa jego
organizację i zasady funkcjonowania.
§
2
Starostwo działa na podstawie:
1. ustawy z dnia 5 czerwca
1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1592 z późn.
zm.),
2. ustawy z dnia 24 lipca 1998r. o zmianie niektórych ustaw określających
kompetencje organów, administracji publicznej w związku z reformą ustrojową
państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668),
3. ustawy z dnia 13 października 1998r. Przepisy wprowadzające ustawy
reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz.872 z późn. zm.),
4.ustawy z dnia 29 grudnia
1998 roku o zmianie niektórych ustaw w związku
z wdrożeniem reformy ustrojowej państwa (Dz. U. Nr 162, poz.1126 ),
5.ustawy z dnia 21 stycznia
2001 roku o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (Dz. U. Nr 12, poz.
136 ),
6. ustawy z dnia 14 czerwca
1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. Nr 9 poz.
26 z 1980r. z późn. zm),
7. innych przepisów prawa
materialnego regulujących zadania i kompetencje
Starostwa Powiatowego,
8. Statutu Powiatu
Węgrowskiego,
9. niniejszego Regulaminu.
§
3
Ilekroć w dalszej części Regulaminu
Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Węgrowie jest mowa o :
1. "Regulaminie"- należy przez to rozumieć Regulamin
Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Węgrowie,
2. "Radzie" - należy
przez to rozumieć Radę Powiatu Węgrowskiego,
3. "Zarządzie" - należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu
Węgrowskiego,
4. "Staroście" lub "Wicestaroście" - należy przez to
rozumieć Starostę lub Wicestarostę Powiatu Węgrowskiego,
5. "Wydziałach" - należy przez to rozumieć wydziały,
samodzielne jednoosobowe stanowiska pracy i inne równorzędne jednostki
organizacyjne Starostwa Powiatowego w Węgrowie,
6. " Powiecie" - należy przez to rozumieć Powiat Węgrowski.
§ 4
1. Starostwo jest aparatem
wykonawczym Zarządu Powiatu w Węgrowie.
2. Starostwo wykonuje:
1/ zadania publiczne o charakterze ponadgminnym,
2/ zadania z zakresu administracji rządowej,
3/ zadania powierzone na podstawie porozumień zawartych z organami administracji
rządowej i samorządowej,
4/ zadania wynikające z uchwał Rady i Zarządu,
5/ inne zadania,
3.Starostwo jest jednostką
organizacyjną wchodząca w skład powiatowej administracji zespolonej.
4. Starostwo prowadzi
gospodarkę finansową w formie jednostki budżetowej.
§ 5
Główną siedzibą Starostwa jest
budynek administracyjny w Węgrowie przy ulicy Przemysłowej 5.
Rozdział
II
Zasady
kierowania Starostwem
§
6
1. Starosta jest
kierownikiem Starostwa.
2. Starosta kieruje pracą Starostwa przy pomocy Wicestarosty, Sekretarza
i Skarbnika.
§
7
Do zadań i kompetencji Starosty
należy w szczególności:
1)kierowanie bieżącymi sprawami
Powiatu oraz reprezentowanie go na zewnątrz,
2) organizowanie i
kierowanie pracą Starostwa,
3) organizowanie pracy,
przewodniczenie posiedzeniom oraz zapewnienie realizacji zadań i uchwał
Zarządu,
4)podejmowanie czynności
należących do właściwości Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych
z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu
oraz w sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne,
5) przedkładanie uchwał Rady
Wojewodzie i regionalnej izbie obrachunkowej oraz ogłaszanie uchwały budżetowej
Powiatu,
6) sprawowanie zwierzchnictwa w
stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży,
7) upoważnianie pracowników
Starostwa do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w
indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
8) realizacja polityki kadrowej
w Starostwie,
9)wykonywanie uprawnień
zwierzchnika służbowego wobec pracowników Starostwa oraz kierowników jednostek
organizacyjnych Powiatu,
10)wykonywanie innych zadań
zastrzeżonych dla Starosty ustawami, uchwałami Rady i Zarządu Powiatu oraz
wynikających z postanowień Statutu Powiatu i Regulaminu Organizacyjnego
Starostwa,
11)kierowanie wykonywaniem zadań
obronnych,
12)wykonywanie zadań wynikających z
funkcji Szefa Obrony Cywilnej Powiatu,
13)kierowanie wykonywaniem zadań z zakresu zarządzania kryzysowego.
§
8
1. Do zadań Wicestarosty należą sprawy powierzone mu przez
Starostę w zakresie ustalonym przez Zarząd Powiatu.
2. Szczegółowy podział
obowiązków pomiędzy Starostą a Wicestarostą ustala Zarząd Powiatu.
3. Wicestarosta sprawuje funkcję
Przewodniczącego Zarządu w razie nieobecności Starosty lub niemożności pełnienia przez niego
obowiązków z innych usprawiedliwionych powodów.
§
9
Do zadań pozostałych członków
Zarządu należy:
1) uczestniczenie w
posiedzeniach Zarządu ,
2) realizacja zadań wynikających
z uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu według ustalonych przez Zarząd przydziałów
obowiązków,
3)bieżący nadzór nad wykonaniem
budżetu Powiatu,
4) składanie oświadczeń woli w
imieniu Powiatu, według zasad określonych przez Zarząd Powiatu,
5) przekazywanie Radzie Powiatu
spraw wnoszonych przez Zarząd,
6) udział w posiedzeniach Rady Powiatu,
7) współpraca z Komisjami Rady i
Klubami Radnych.
§
10
Do zadań Sekretarza Powiatu należy:
1)uczestniczenie w pracach Zarządu
Powiatu,
2)sprawowanie nadzoru nad
wykonywaniem bieżących zadań przez komórki organizacyjne Starostwa a w
szczególności nad terminowym i prawidłowym załatwianiem spraw, przestrzeganiem
Regulaminu Organizacyjnego Starostwa i instrukcji kancelaryjnej,
3)koordynowanie prac związanych z
opracowywaniem projektów aktów prawnych regulujących strukturę i
zasady działania Starostwa i poszczególnych komórek organizacyjnych,
4)nadzorowanie przygotowania projektów uchwał Zarządu
oraz czynności związanych z organizacją
posiedzeń zarządu,
5)koordynowanie prac związanych z
przygotowaniem i wnoszeniem pod obrady Rady Powiatu projektów uchwał i innych materiałów przygotowanych przez Zarząd,
6)nadzór nad działalnością
kontrolną w Starostwie,
7)wykonywanie zadań urzędnika
wyborczego,
8)wydawanie na podstawie
upoważnienia Starosty decyzji w
indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
9)wykonywanie w imieniu Starosty
zadań z zakresu zapewnienia właściwej organizacji pracy Starostwa oraz realizowania polityki zarządzania zasobami
ludzkimi w granicach upoważnienia udzielonego przez Starostę,
10)wykonywanie wobec Starosty czynności
z zakresu prawa pracy, z wyjątkiem nawiązania i rozwiązania stosunku pracy oraz
ustalania wynagrodzenia ( jeśli Starosta nie wyznaczy innej osoby),
11)organizowanie służby przygotowawczej pracowników
nowozatrudnionych,
12)kierowanie pracą Wydziału Administracyjno-Społecznego,
13)wykonywanie innych zadań powierzonych przez Starostę.
§ 11
Do zadań Skarbnika Powiatu należy:
1) uczestniczenie w pracach Zarządu Powiatu,
2)udzielanie kontrasygnaty dla
skuteczności czynności prawnych podejmowanych przez Zarząd Powiatu powodujących
powstanie zobowiązań majątkowych,
3)nadzorowanie zarządu i ochrony
mienia Powiatu,
4) zapewnienie prawidłowej
gospodarki finansowej na podstawie budżetu Powiatu,
5) uczestniczenie w
przygotowaniu projektu budżetu Powiatu oraz projektu uchwały budżetowej i
materiałów informacyjnych do uchwały,
6)współdziałanie z Zarządem
Powiatu w pozyskaniu środków finansowych na realizację zadań Powiatu, głównie
poprzez wskazanie źródeł dochodów w budżecie Państwa oraz wskazanie możliwości
pozyskania dodatkowych dochodów ze środków pozabudżetowych,
7) opracowywanie sprawozdań,
analiz z wykonania budżetu, sporządzanie informacji o stanie mienia
powiatowego,
8)organizowanie bankowej obsługi
budżetu Powiatu,
9) współdziałanie z Radą Powiatu
i regionalną izba obrachunkową w zakresie kontroli nad gospodarką finansową
Powiatu.
Rozdział
III
Struktura
organizacyjna Starostwa
§ 12
1.W strukturze organizacyjnej Starostwa
wyróżnia się :
1)Wydziały, które mogą dzielić się na
referaty lub równorzędne jednostki organizacyjne i stanowiska pracy;
2)Zespoły lub biura.
3)Samodzielne jednoosobowe
stanowiska pracy.
2.W celu realizacji wybranych zadań mogą być powoływane zespoły problemowe.
W skład zespołów mogą wchodzić
pracownicy różnych komórek organizacyjnych.
3.Zespoły o których mowa w ust.2 tworzy oraz określa zakres ich działania
Starosta w drodze zarządzenia. W tym
samym trybie Starosta likwiduje zespoły.
4.W skład struktury organizacyjnej
Starostwa wchodzą :
1)Wydział Administracyjno-Społeczny;
2)Wydział Finansowy;
3) Wydział Oświaty, Kultury , Sportu i
Turystyki;
4) Wydział Środowiska , Rolnictwa i Budownictwa ;
5) Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru
i Gospodarki Nieruchomościami;
6) Wydział Komunikacji i Transportu z
Referatem Komunikacji w Łochowie;
7)Wydział Zarządzania Kryzysowego;
8)Wydział Inwestycji i Rozwoju ;
9)Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego;
10) Radca Prawny ;
11)Powiatowy Rzecznik Konsumentów;
12)Pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji
Niejawnych.”
5.W budynku Urzędu Miejskiego
w Łochowie tworzy się punkt
kancelaryjny do przyjmowania podań i
wniosków oraz wydawania gotowych
dokumentów dla mieszkańców miasta i
gminy Łochów z zakresu geodezji i budownictwa.
§
13
1.Plan etatów w Starostwie ustala Zarząd na wniosek Starosty.
2.Strukturę
wewnętrzną wydziałów ustala Starosta w drodze zarządzenia.
Rozdział
IV
Zadania
wspólne wydziałów i stanowisk pracy
§14
1.Tworzone w Starostwie wydziały i
stanowiska pracy wykonują zadania wspólne, do których należy:
1) opracowywanie propozycji do
planów rozwoju gospodarczego powiatu, do planu działania Zarządu oraz budżetu z
zakresu prowadzonych spraw,
2)wykonywanie zadań administracji publicznej, których obowiązek wykonania
wynika z ustaw, rozporządzeń i zarządzeń naczelnych i centralnych organów
administracji państwowej, uchwał Rady Powiatu, Zarządu Powiatu,
3) wykonywanie wewnętrznych zarządzeń i poleceń Starosty,
4) przestrzeganie wewnętrznych regulaminów, statutu powiatu, instrukcji
kancelaryjnej,
5)przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu oraz
opracowywanie niezbędnych materiałów, informacji, sprawozdań, wniosków i
wystąpień dotyczących zakresu działania wydziału, stanowiska,
6) przygotowywanie projektów decyzji i zarządzeń wewnętrznych Starosty,
7) przygotowywanie projektów odpowiedzi na interpelacje, wnioski i zapytania
radnych, wnioski Komisji oraz prowadzenie ewidencji w tym zakresie,
8) przygotowywanie odpowiedzi na skargi, listy, postulaty i wnioski obywateli
oraz załatwianie spraw wnoszonych przez obywateli,
9)przygotowywanie projektów porozumień w sprawie powierzenia wykonywania zadań
administracji publicznej jednostkom samorządu terytorialnego oraz innym
podmiotom z zakresu wykonywania zadań,
10) usprawnianie organizacji, metod i form pracy na stanowiskach, wydziałach
oraz wnioskowanie w sprawie usprawniania pracy w Starostwie i poprawy
funkcjonowania pracy w Starostwie,
11) współdziałanie wydziałów i stanowisk w sprawach wymagających uzgodnień,
sprawnego obiegu dokumentacji oraz wymiany informacji,
12) współdziałanie w zakresie
realizacji zadań w zakresie obronności, obrony cywilnej, zarządzania
kryzysowego, ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,
13) współdziałanie w sprawach
merytorycznych wydziału, stanowiska z jednostkami organizacyjnymi powiatu , z
powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami, których zwierzchnikiem jest
Starosta oraz samorządami zawodowymi, związkami zawodowymi, organizacjami
społecznymi i sejmikiem województwa,
14) prowadzenie samokontroli w zakresie wykonywanych spraw na stanowisku pracy.
15)prowadzenie kontroli wykonania
obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej rolników z
tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego oraz umowy ubezpieczenia budynków
wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od ognia i zdarzeń losowych,
16)współdziałanie z organizacjami
pozarządowymi.
17)opracowywanie zbiorczych analiz,
informacji i sprawozdań,
18)udostępnianie informacji publicznej,
19)współdziałanie w zakresie promocji Powiatu , w tym opracowywanie informacji do publikacji informacji na stronie internetowej Powiatu i w prasie;
20)przygotowywanie informacji do publikacji
w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 15
1. Wydziałami kierują Naczelnicy, którzy są` odpowiedzialni przed
Starostą za całokształt spraw prowadzonych w Wydziałach.
2. Do Naczelnika Wydziału należy w szczególności:
1)organizowanie wykonania zadań
Wydziału, w tym planowanie pracy, rozdział zadań i kompetencji, ustalanie na
piśmie zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności podległych
pracowników,
2)koordynowanie wykonywania zadań,
3) sprawowanie nadzoru i kontroli nad wykonywaniem zadań w wydziale,
4) składanie Zarządowi i Staroście sprawozdań oraz udzielanie informacji
dotyczących realizacji zadań wydziału,
5) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji
publicznej należących do właściwości Starosty na podstawie udzielonego
upoważnienia,
6) wnioskowanie do Starosty w sprawach pracowniczych w zakresie wykonywania
praw i obowiązków pracodawcy,
7) wnioskowanie do Starosty i Sekretarza w sprawach poprawy organizacji pracy
oraz funkcjonowania Starostwa,
8) wnioskowanie do Zarządu i Skarbnika w sprawach związanych z planowaniem i
realizacją budżetu Powiatu,
9) wnioskowanie do Starosty w sprawie ustalenia struktury stanowisk w wydziale
oraz liczby etatów,
10)dokonywanie okresowych ocen
kwalifikacyjnych podległych pracowników,
11)organizowanie ,w porozumieniu z Sekretarzem ,służby
przygotowawczej dla nowo zatrudnionych
pracowników Wydziału.
3.Naczelnicy kierują
Wydziałami przy pomocy swoich zastępców oraz Kierowników Referatów.
4.Zastępcy Naczelników i
Kierownicy Referatów wykonują zadania i
kompetencje w zakresie określonym
przez Naczelników Wydziałów.
5.W Wydziałach, w
których nie ma Zastępcy, w czasie
nieobecności Naczelnika zastępstwo pełni wyznaczony przez niego pracownik
Wydziału.
Rozdział
V
Zakresy
działania Wydziałów
§16
1. Wydział Administracyjno - Społeczny zapewnia sprawną
organizację i funkcjonowanie Starostwa, obsługę Rady i Zarządu, organizację
przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków, załatwianie spraw kadrowych
i szkoleniowych pracowników, realizuje zadania z zakresu problematyki
prawno-administracyjnej, ochrony zdrowia oraz promocji powiatu.
2. Do zakresu działania Wydziału należy .
w zakresie spraw organizacyjnych
:
1/ prowadzenie wykazu jednostek
organizacyjnych powiatu,
2/ opracowywanie projektów regulaminów , zarządzeń i innych dokumentów
dotyczących funkcjonowania Starostwa,
3/ sprawowanie nadzoru nad załatwianiem skarg, wniosków i listów obywateli,
4/ prowadzenie ewidencji porozumień dotyczących powierzenia prowadzenia zadań
administracji publicznej jednostkom samorządu terytorialnego i innym podmiotom,
5/ prowadzenie zbioru aktów prawa miejscowego,
6/ prowadzenie zbioru upoważnień do załatwiania spraw w imieniu Starosty ,
7/ nadzór nad stosowaniem instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i jednolitego
rzeczowego wykazu akt,
8/ koordynacja kontroli wewnętrznej
w Wydziałach,
9/ zapewnienie sprawnego obiegu dokumentów i korespondencji,
10/ prowadzenie kancelarii ogólnej , biblioteki.,
11)prowadzenie spraw związanych
z oświadczeniami majątkowymi,
12)koordynowanie działań w zakresie
zamieszczania informacji w Biuletynie Informacji Publicznej,
13) przesyłanie aktów prawnych do publikacji w Dzienniku
Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
w zakresie spraw pracowniczych :
1/ prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Starostwa i kierowników jednostek
organizacyjnych ( z wyłączeniem jednostek oświatowych), Powiatowego Inspektora
Nadzoru Budowlanego, Powiatowego
Inspektora Sanitarno-Epidemiologicznego;
2/zgłaszanie pracowników, ewentualnie członków ich rodzin,
oraz zleceniobiorców do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz
ich wyrejestrowywanie;
3/prowadzenie spraw emerytalno
–rentowych pracowników;
4/przeprowadzanie naboru na
wolne stanowiska urzędnicze, w tym kierownicze urzędnicze;
5/organizowanie konkursów na
stanowiska kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych ( z wyłączeniem
jednostek oświatowych);
6/prowadzenie spraw z zakresu
służby przygotowawczej;
7/koordynowanie spraw z zakresu
przeprowadzania okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników;
8/ gospodarowanie etatami i funduszem wynagrodzeń,
9/ prowadzenie spraw związanych z odpowiedzialnością porządkową i dyscyplinarną
pracowników,
10/ prowadzenie spraw socjalno-bytowych pracowników,
11/ prowadzenie spraw w zakresie szkolenia, dokształcania i doskonalenia
zawodowego pracowników,
12/prowadzenie rejestru umów z
osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej, w
szczególności umów zlecenia i umów o
dzieło, umów w sprawie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników;
w zakresie spraw obywatelskich i
innych
1/ uchylony
2/ przygotowywanie zezwoleń na
przeprowadzenie zbiórki publicznej,
3/ uchylony
4/ prowadzenie postępowania w sprawach rzeczy znalezionych,
5/ załatwianie spraw związanych z
udzielaniem pomocy repatriantom w zakresie ustalonym przez ustawę o
repatriacji.
w zakresie obsługi Rady Powiatu
:
1/ przygotowywanie i gromadzenie
materiałów niezbędnych do pracy Rady i jej komisji ,
2/ przygotowywanie materiałów niezbędnych na posiedzenia Rady i komisji,
3/ protokołowanie obrad Rady i posiedzeń komisji,
4/ prowadzenie rejestrów uchwał Rady , wniosków i opinii komisji, interpelacji
i wniosków radnych,
5/ przekazywanie do realizacji odpisów uchwał Rady , wniosków komisji i
interpelacji radnych zainteresowanym Naczelnikom Wydziałów i czuwanie nad ich terminowym
załatwianiem,
6/ udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu obowiązków radnego,
7/ umożliwianie mieszkańcom powiatu wglądu do uchwał i protokołów z sesji Rady
w zakresie obsługi Zarządu
Powiatu:
1/ prowadzenie dokumentacji
Zarządu,
2/ przygotowywanie materiałów na posiedzenia Zarządu,
3/ protokołowanie posiedzeń Zarządu,
4/ prowadzenie rejestru uchwał,
5/ prowadzenie dokumentacji
związanej z wyborami i referendum,
w zakresie ochrony zdrowia:
1/ prowadzenie zadań związanych z wykonywaniem przez Samorząd Powiatowy
funkcji podmiotu tworzącego dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej w Węgrowie,
2/realizacja zadań związanych z promocja zdrowia i
profilaktyką schorzeń cywilizacyjnych,
3/współpraca z organizacjami pozarządowymi
realizującymi zadania z zakresu ochrony zdrowia , profilaktyki i promocji
zdrowia,
4/ustalanie godzin pracy aptek i harmonogramu
dyżurów aptek ogólnodostępnych z terenu Powiatu,
5/udział w
opracowywaniu i realizacji oraz w ocenie efektów programów zdrowotnych
wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców
powiatu - po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami,
6/przekazywanie marszałkowi
województwa mazowieckiego informacji o realizowanych na terenie Powiatu
programach zdrowotnych.
7/prowadzenie spraw
wynikających z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
w zakresie spraw administracyjno –
gospodarczych:
1/ zarządzanie budynkami i lokalami
administracyjnymi,
2/ prowadzenie inwestycji, remontów i konserwacji urządzeń oraz sprzętu
biurowego,
3/ wykonywanie zadań wynikających z ustawy o zamówieniach publicznych,
4/ zapewnienie ochrony i obsługi technicznej Starostwa,
5/ zabezpieczenie i gospodarka mieniem,
6/ zapewnienie porządku i czystości w pomieszczeniach Starostwa,
7/ gospodarka transportem zakładowym,
8/ zaopatrywanie Starostwa w sprzęt, urządzenia, materiały biurowe, pieczęcie,
druki ścisłego zarachowania,
9/ prowadzenie archiwum zakładowego,
10/ zapewnienie łączności i małej poligrafii dla potrzeb Starostwa,
11/ prowadzenie i realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
oraz ochrony przeciwpożarowej w Starostwie.
w zakresie obsługi
informatycznej :
1)opracowywanie
koncepcji i planów rozwoju systemów
informatycznych w Starostwie;
2)proponowanie i
opiniowanie zakupu sprzętu i
oprogramowania ,sukcesywnej wymiany zużytych i przestarzałych składników
wyposażenia;
3)utrzymanie systemów
informatycznych i sprzętu komputerowego
w stałej sprawności;
4)nadzór nad wykonywaniem napraw
gwarancyjnych oraz serwisu pogwarancyjnego sprzętu komputerowego i
oprogramowania.
w zakresie promocji powiatu:
1) przygotowywanie projektów publikacji i
materiałów promocyjnych
dotyczących powiatu (informatory, foldery i inne opracowania) oraz ich
rozpowszechnianie, 2)prowadzenie
ewidencji materiałów promocyjnych, 3)prowadzenie rocznego
kalendarza imprez w powiecie węgrowskim, 4)uczestniczenie w
uroczystościach, imprezach kulturalnych, konferencjach itp., przygotowywanie
relacji i sprawozdań z tych wydarzeń, 5)współpraca z
Wydziałami Starostwa i powiatowymi
jednostkami organizacyjnymi w zakresie tworzenia internetowego serwisu
aktualności, 6)sprawowanie
nadzoru nad funkcjonowaniem strony internetowej powiatu oraz jej aktualizacja
we współpracy z Wydziałami Starostwa i powiatowymi jednostkami
organizacyjnymi,
7)gromadzenie materiałów
dotyczących działalności powiatu, w tym monitoring publikacji w mediach,
8)sporządzanie dokumentacji fotograficznej na potrzeby promocyjne i
informacyjne, 9)współpraca
z mediami, dbanie o prawidłowy wizerunek powiatu w mediach, opracowywanie
komunikatów prasowych,
10)współdziałanie z innymi podmiotami i instytucjami w zakresie promocji
powiatu, 11)prowadzenie
spraw związanych z przyznawaniem patronatu Starosty, udzielaniem zgody na
wykorzystanie herbu powiatu w
publikacjach i materiałach promocyjnych 12) przygotowywanie
zaproszeń, pism gratulacyjnych i okolicznościowych, 13)prowadzenie spraw związanych z
nadaniem tytułu honorowego „Zasłużony dla Powiatu Węgrowskiego”,
14)prowadzenie spraw z zakresu współpracy zagranicznej.”
3. Wydział przy znakowaniu
spraw używa symbolu "AS ".
§
17
1. Wydział Finansowy
prowadzi sprawy związane z opracowywaniem projektu budżetu powiatu, zapewnia
obsługę finansowo-księgową Starostwa, organizuje i nadzoruje prawidłowość
prowadzenia rachunkowości przez jednostki organizacyjne Powiatu, sporządza
sprawozdania z realizacji zadań budżetowych.
2. Do podstawowych zadań
Wydziału należy:
1/ opracowywanie projektu budżetu
powiatu oraz dokonywanie analiz wykonania budżetu,
2/ nadzorowanie prawidłowości opracowywania i zatwierdzania planów finansowych
jednostek powiatowych,
3/ windykacja należności budżetowych Starostwa i Skarbu Państwa,
4/ sporządzanie sprawozdań finansowych z wykonania budżetu,
5/ prowadzenie rachunkowości budżetu powiatu oraz gospodarki finansowej powiatu
zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
6/ prowadzenie sprawozdawczości i ocena realizacji wykorzystania przydzielonych
środków ,
7/ prowadzenie spraw dotyczących zabezpieczenia i ewidencji mienia powiatu,
8/ prowadzenie dokumentacji płacowej i świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
9/ prowadzenie obsługi kasowej Starostwa,
12/ uchylony
13/ skreślony
14/ współdziałanie z bankami i organami skarbowymi,
15/ opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia
rachunkowości,
16/ przygotowanie zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji.
3. Wydział przy znakowaniu
spraw używa symbolu " F ".
§
18
1. Wydział Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki zajmuje się organizacją szkół
ponadgimnazjalnych i specjalnych, upowszechnianiem sportu, kultury i turystyki, nadzorem nad stowarzyszeniami ,
fundacjami i związkami sportowymi oraz współpracą z organizacjami pozarządowymi.
2. Do podstawowych zadań
Wydziału należy :
w zakresie oświaty:
1/ realizowanie zadań związanych z
zakładaniem i prowadzeniem publicznych szkół podstawowych specjalnych, szkół
ponadgimnazjalnych, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego, placówek oświatowo-wychowawczych,
placówek opiekuńczo -wychowawczych i resocjalizacyjnych, poradni psychologiczno
-pedagogicznych,
2/ zapewnianie kształcenia, wychowania i opieki w szkołach,
3/ analiza arkuszy organizacyjnych szkół i placówek oświatowych,
4/prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli, w
szczególności awansu na nauczyciela mianowanego oraz przeniesieniem nauczyciela
do innej szkoły
( placówki ),
5/prowadzenie spraw związanych z regulaminem dodatków dla nauczycieli,
6/prowadzenie spraw związanych z obserwacją matur i egzaminów zawodowych,
7/prowadzenie spraw związanych z kursami teoretycznych przedmiotów
zawodowych,”
8/ przygotowywanie projektu planu
sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych,
9/ prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością
szkoły lub placówki w zakresie spraw finansowych i administracyjnych,
10/ prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i udziałem w komisji
konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora szkoły lub placówki,
11/ prowadzenie spraw związanych z powierzaniem stanowisk dyrektorowi szkoły
lub placówki,
12/ prowadzenie spraw związanych z powierzaniem stanowiska dyrektora po
zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej, jeżeli do
konkursu nie zgłosił się żaden kandydat albo w wyniku konkursu nie wyłoniono
kandydata,
13/ prowadzenie spraw związanych z opiniowaniem powierzenia lub odwołania przez
dyrektora szkoły ze stanowiska wicedyrektora lub osoby z innego stanowiska
kierowniczego,
14/ przygotowywanie propozycji składu rady oświatowej działającej przy Radzie
Powiatu,
15/ przygotowywanie zezwoleń na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną
lub fizyczną,
16/ opiniowanie likwidacji szkoły lub placówki publicznej oraz przejmowanie
dokumentacji likwidowanej szkoły - prowadzonej przez inną osobę prawną lub
osobę fizyczną,
17/ określanie zasad gospodarki finansowej szkół publicznych,
18/ prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
19/ prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom niepublicznym
uprawnień szkoły publicznej,
20)przygotowywanie propozycji
przydzielenia dotacji oraz prowadzenie dokumentacji dotyczącej dotacji dla
szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, a ponadto naliczanie na
każdy miesiąc dotacji uprawnionym podmiotom na podstawie aktualnej liczby
uczniów ( słuchaczy),
21/ przygotowywanie propozycji
zasad rozliczania czasu pracy d1a nauczycieli o różnym planie zajęć w
poszczegó1nych okresach roku szkolnego,
22/ przygotowywanie dla dzieci i
młodzieży skierowań do specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych,
młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii na
podstawie wskazań Centralnego Systemu Kierowania Nieletnich do Placówek
Resocjalizacyjnych,
23) prowadzenie
dokumentacji dotyczącej programów stypendialnych,
w tym stypendium motywacyjnego dla uczniów, wynikających z art.90b i 90c ustawy
o systemie oświaty,
24) prowadzenie dokumentacji dotyczącej dofinansowania
doskonalenia zawodowego nauczycieli: studiów, kursów kwalifikacyjnych i
doskonalących ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli,
25/przygotowywanie opracowań i
informacji z zadania ujętego w pkt 2,
26/przygotowywanie propozycji
podziału subwencji oświatowej,
27/ przygotowywanie projektów
uchwał związanych z zadaniami określonymi w powyższych punktach, w tym
odnoszących się do inwestora zastępczego, realizowanego przez kierowników oświatowych jednostek
organizacyjnych,
28) prowadzenie
dokumentacji dotyczącej częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat za pobyt w Młodzieżowym Ośrodku
Wychowawczym w Jaworku i Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym w Węgrowie,
29) prowadzenie
teczek akt osobowych kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu Węgrowskiego
realizujących zadania oświatowo – wychowawcze,
30) nadzór nad
realizacją godzin ponadwymiarowych i doraźnych zastępstw nauczycieli,
31)nadzór nad prawidłowym przebiegiem postępowania
konkursowego w ramach współdziałania z organizacjami pozarządowymi w zakresie
realizacji zadań oświatowych,
32)przygotowywanie cyklicznych opracowań w zakresie :
- informacji o przygotowaniu szkół, placówek oświatowych i
opiekuńczo-wychowawczych Powiatu do funkcjonowania w danym roku szkolnym,
-informacji o stanie realizacji zdań oświatowych, w o
wynikach sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych,
-prognozy rozwoju szkolnictwa ponadgimnazjalnego w
Powiecie.
33)prowadzenie
spraw związanych z programami oświatowymi, w tym z PO KL.
w zakresie
sportu :
1/ tworzenie warunków
prawno-organizacyjnych i ekonomicznych dla rozwoju kultury fizycznej,
2/ prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych,
3/ prowadzenie działalności związanej ze sprawowaniem nadzoru i kontroli nad
działalnością stowarzyszeń kultury fizycznej oraz związków sportowych,
4/ organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie
odpowiednich warunków materialno-technicznych dla jej rozwoju, w tym :
- popu1aryzacja walorów rekreacji ruchowej,
- organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych,
- szkolenie kadry instruktorów i kierowanie ich do prowadzenia zajęć
rekreacyjnych,
- tworzenie, utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej.
5/przygotowanie propozycji
udzielenia dotacji stowarzyszeniom kultury fizycznej oraz związków
sportowych w tym na realizację kalendarz imprez Powiatowego Szkolnego Związku
Sportowego i Ludowych Zespołów
Sportowych,
6/uszczegółowienie rodzajów zadań w ramach priorytetów programu
współpracy ze stowarzyszeniami kultury fizycznej.
7) wydawanie
zaświadczeń dotyczących uczniowskich klubów sportowych,
8) prowadzenie
dokumentacji dotyczącej stypendium i nagród sportowych,
9)nadzór nad prawidłowym przebiegiem postępowania
konkursowego w ramach współdziałania z organizacjami pozarządowymi w zakresie
realizacji zadań sportowych.
w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi :
1)opracowywanie programu współpracy
z organizacjami pozarządowymi na podstawie ustalonej procedury i
harmonogramu prac ,
2/sporządzanie rocznych sprawozdań z realizacji programu współpracy z
organizacjami pozarządowymi,
3)organizowanie spotkań Starosty z organizacjami pozarządowymi.
4)prowadzenie postępowania
konkursowego w ramach programu współdziałania z organizacjami
pozarządowymi,
5)prowadzenie spraw w zakresie
nadzoru nad działalnością stowarzyszeń i fundacji .
w zakresie kultury:
1)umieszczanie na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków lub
zapisów,
2)współpraca z Wojewódzkim
Konserwatorem Zabytków w sprawie informacji o wpisach do rejestru zabytków
znajdujących się na terenie Powiatu,
3/
przygotowywanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia
tymczasowego zajęcia,
4)prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury,
5) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej oraz
tworzeniem powiatowych instytucji kultury ,
6)podejmowanie działań zapewniających
kultywowanie dziedzictwa kulturalnego, rozwój twórczości artystycznej,
otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego,
7) prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem muzeów,
9) załatwianie spraw związanych z organizowaniem i prowadzeniem powiatowej biblioteki publicznej,
10) ustalanie założeń programowo-artystycznych imprez kulturalnych o zasięgu
powiatowym oraz nadzorowanie ich organizacji,
11) współdziałanie w organizacji świąt i innych uroczystości, imprez
artystycznych i rozrywkowych.
12) prowadzenie spraw w zakresie
wymiany kulturalnej,
13)przygotowywanie propozycji w
zakresie finansowania bieżącej działalności remontowej instytucji kultury oraz
kontrolowanie wykorzystania
wydatkowanych na te cele środków budżetowych , w tym prowadzenie spraw
związanych z merytoryczną oceną wniosków i sprawozdań oraz zasadami udzielania
dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy
zabytkach wpisanych do rejestru zabytków położonych w granicach
administracyjnych Powiatu,
w zakresie turystyki :
1)współdziałanie z jednostkami
samorządu terytorialnego i innymi
instytucjami w zakresie zagospodarowania turystycznego powiatu,
2)działanie na rzecz
rozwoju infrastruktury turystycznej,
3)podejmowanie działań w zakresie tworzenia produktu turystycznego, a w
szczególności tych produktów ,które będą produktami markowymi dla powiatu.
3. Wydział przy znakowaniu
spraw używa symbolu " OS ".
§19
1. Wydział Środowiska , Rolnictwa
i Budownictwa prowadzi sprawy wynikające
z zakresu prawa wodnego, geologicznego, prawa ochrony środowiska, odpadów, gospodarki leśnej, ochrony gruntów rolnych i
leśnych, ochrony zwierząt, hodowli zwierząt
oraz sprawy z zakresu architektury, budownictwa i zagospodarowania
przestrzennego.
2. Do podstawowych zadań
Wydziału należy:
w zakresie gospodarki wodnej:
1/ prowadzenie spraw dotyczących
ustalania linii brzegowej dla wód (z wyłączeniem śródlądowych dróg wodnych),
2/ przygotowanie materiałów dowodowych do uchwały Rady Powiatu wprowadzającej
powszechne korzystanie z wód służące zaspokojeniu potrzeb osobistych,
gospodarstwa domowego lub rolnego w celu zaspokojenia niezbędnych potrzeb
społecznych, ustalającej zakres tego korzystania oraz określającej
odszkodowanie z budżetu powiatu,
3/ prowadzenie spraw dotyczących
ustanowienia na wniosek i koszt właściciela strefy ochronnej obejmującej
wyłącznie teren ochrony bezpośredniej dla ujęć wody, dla których Starosta jest
organem właściwym do wydawania pozwolenia wodnoprawnego,
4/ prowadzenie spraw dotyczących
ustalenia proporcjonalnie do korzyści odnoszonych prze właścicieli gruntu,
szczególnych zakresów i terminów wykonania obowiązków celem utrzymania urządzeń
melioracji wodnych szczegółowych, stosownie do pozwolenia wodnoprawnego lub
instrukcji utrzymania systemu urządzeń melioracji wodnych, dla których organem
właściwym do wydawania pozwolenia wodnoprawnego jest Starosta,
5/ prowadzenie spraw ustalających w drodze decyzji nakazanie usunięcia drzew i
krzewów z wałów przeciwpowodziowych,
6/ prowadzenie spraw nakazujących w
drodze decyzji przywrócenie stanu poprzedniego na koszt tego, kto wykonał
roboty lub inne czynności utrudniające ochronę przed powodzią,
7/ prowadzenie spraw z zakresu
ustanowienia stref ochronnych urządzeń pomiarowych służb państwowych,
8/ przygotowanie pozwoleń
wodnoprawnych z zastrzeżeniem pozwoleń wodnoprawnych, dla których organem
właściwym do wydania jest Wojewoda,
9/ przygotowanie zmiany pozwolenia
wodnoprawnego z zastrzeżeniem jak w pkt 8,
10/ prowadzenie spraw związanych z przejęciem praw i obowiązków pozwolenia
wodnoprawnego z zastrzeżeniem jak w pkt 8,
11/ prowadzenie spraw związanych z wygaśnięciem, cofnięciem lub ograniczeniem
pozwolenia wodnoprawnego bez odszkodowania lub z odszkodowaniem zastrzeżeniem
jak w pkt 8,
12/ prowadzenie spraw związanych z usuwaniem w określonym terminie zaniedbań w
zakresie gospodarki wodnej, w wyniku których może powstać stan zagrażający
życiu lub zdrowiu ludzi albo zwierząt bądź środowisku,
13/ prowadzenie spraw związanych z zatwierdzaniem statutu spółki wodnej,
14/ prowadzenie spraw związanych z
włączeniem zakładu do spółki wodnej,
15/ prowadzenie analizy uchwalonych składek i innych świadczeń na rzecz spółki
wodnej, a w przypadku jeśli są one niewystarczające opracowanie uwagi dla
organów spółki na konieczność podwyższenia wysokości tych składek lub innych
świadczeń,
16/ opracowanie decyzji dla osób, które nie są członkami spółki wodnej, a które
odnoszą korzyść z urządzeń spółki lub przyczyniają się do zanieczyszczenia
wody,
17/ prowadzenie spraw związanych z
wykonywaniem kontroli nad działalnością spółek wodnych poprzez:
-
opracowanie decyzji o nieważności decyzji w całości lub
w części,
-
opracowanie decyzji o rozwiązaniu zarządu spółki i
wyznaczeniu osoby pełniącej jego obowiązki,
-
opracowanie decyzji o powołaniu zarządu komisarycznego,
18/ opracowanie decyzji o
rozwiązaniu spółki wodnej,
19/ opracowanie decyzji o wyznaczeniu likwidatora spółki wodnej,
20/ opracowanie wniosku o wykreśleniu spółki wodnej z katastru wodnego,
21/ prowadzenie spraw związanych z ustaleniem odszkodowania na żądanie
poszkodowanego w związku z wydanym pozwoleniem wodnoprawnym,
22/ opracowanie decyzji
stwierdzającej przejście w trwały zarząd gruntów pokrytych wodami stanowiącymi
własność Skarbu Państwa..
w zakresie rybactwa
śródlądowego:
1/ wydawanie kart wędkarskich i
kart łowiectwa podwodnego,
2/ przygotowywanie zezwoleń na przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami
połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej nie zaliczanej do
śródlądowych wód żeglownych,
3/ wyrażanie zgody na ustawianie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na
wodach śródlądowych żeglownych, na szlaku żeglownym lub w bezpośrednim jego
sąsiedztwie,
4/ rejestracja sprzętu pływającego służącego do połowu ryb,
5/ przygotowywanie wniosku o powołanie Społecznej Straży Rybackiej,
6/ prowadzenie rejestrów sprzętu
pływającego,
w zakresie gospodarki leśnej:
1/ przygotowywanie decyzji o
wykonaniu na koszt nadleśnictw zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach nie
stanowiących własności Skarbu Państwa, gdy wystąpią w nich organizmy szkodliwe
w stopniu grożącym trwałości tych lasów ,
2/ prowadzenie spraw dotyczących przyznania środków z budżetu państwa na
finansowanie kosztów przebudowy lub odnowienia drzewostanu lasów nie
stanowiących własności Skarbu Państwa, w których wystąpiły szkody spowodowane
pyłami lub gazami przemysłowymi bez możliwości ustalenia winnego, względnie
szkody spowodowane klęskami żywiołowymi,
3/ skreślony
4/ przygotowywanie propozycji o
przyznaniu dotacji na częściowe lub całkowite pokrycie kosztów zalesienia
gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
5/ cechowanie drewna pozyskiwanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu
Państwa,
6/ skreślony
7/ przygotowywanie propozycji zadań
gospodarczych dla właścicieli lasów nie posiadających planów urządzenia lasów ,
8/ skreślony
9/ kontrolowanie wykonywania zadań
określonych w planach urządzenia lasów nie stanowiących własności Skarbu
Państwa,
10/ przygotowywanie decyzji na pozyskiwanie drewna niezgodnie z planem
urządzenia lasu, w przypadkach losowych na wniosek właściciela,
11/ skreślony
12/ skreślony
13/ prowadzenie spraw związanych z
wydaniem decyzji określającej zadania z zakresu gospodarki leśnej,
14/ prowadzenie spraw związanych z
wydaniem decyzji stwierdzającej prowadzenie przez właściciela gruntu uprawy
leśnej,
15/prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji wstrzymującej
wypłatę ekwiwalentu, przeniesienie praw i obowiązków decyzji o prowadzeniu
uprawy leśnej w tym wypłatę ekwiwalentu na następcę lub spadkobiercę,
16/ przeprowadzenie oceny udatności
upraw leśnych,
17/wydawanie decyzji o zmianie lasu
na użytek rolny,
18/uznanie lasu za ochronny lub
pozbawienie go tego charakteru,
19/zatwierdzanie uproszczonego planu urządzania lasu.
w zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych:
1/ prowadzenie spraw związanych z
wyłączaniem gruntów rolnych z produkcji,
2/ przygotowywanie decyzji nakładającej obowiązek zdjęcia próchniczej warstwy
gleby oraz jej wykorzystania,
3/ prowadzenie spraw związanych z nakazaniem właścicielowi gruntów zalesienia,
zadrzewienia, zakrzewienia lub założenia na nich trwałych użytków zielonych ze względu
na ochronę gleb przed erozją,
4/ przygotowywanie decyzji nakładającej na osobę powodującą utratę lub
ograniczenie wartości użytkowej gruntów obowiązku ich rekultywacji,
5/ przeprowadzenie kontroli wykonywania przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych
i leśnych,
6/ prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat w razie
stwierdzenia wyłączenia gruntów z produkcji niezgodnie z przepisami ustawy lub
bez decyzji zezwalającej na wyłączenie,
7/ prowadzenie spraw związanych z nakładaniem podwyższonych opłat za
niezakończenie rekultywacji gruntów zdewastowanych w określonym terminie,
8/ prowadzenie sprawozdawczości z zakresu ustawy o ochronie gruntów rolnych ,
9/ prowadzenie okresowych badań skażenia gleby i roślin na obszarach szczególnej
ochrony środowiska,
10/ prowadzenie spraw związanych z
umorzeniem całości lub części należności i opłat rocznych, dla inwestycji o
charakterze użyteczności publicznej realizowanych przez samorząd terytorialny,
w zakresie prawa łowieckiego:
1/ przygotowywanie zezwoleń, w
szczególnych przypadkach, na odstępstwa od zakazu płoszenia, chwytania ,
przetrzymywania, ranienia i zabijania zwierzyny ,
2/ przygotowywanie zezwoleń na posiadanie i hodowlę chartów rasowych lub ich
mieszańców,
3/ prowadzenie spraw związanych z wydzierżawianiem polnych obwodów łowieckich
na wniosek Polskiego Związku Łowieckiego,
4/ przygotowywanie zezwoleń na odłów lub odstrzał redukcyjny zwierzyny w
przypadkach zagrożenia prawidłowego funkcjonowania obiektów produkcyjnych i
użyteczności publicznej,
w zakresie postępowania z
odpadami:
1/ przygotowanie materiałów do
opracowania powiatowego planu gospodarki odpadami,
2/ prowadzenie prac nadzorczych i kontrolnych nad realizacja powiatowego planu
gospodarki odpadami,
3/ prowadzenie spraw związanych z wydaniem pozwolenia na wytwarzanie odpadów
powyżej 1 tony odpadów niebezpiecznych rocznie lub powyżej 5 tysięcy ton
rocznie odpadów innych niż niebezpieczne,
4/ uchylony
5/ przyjmowanie informacji o
wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami od
5 do 5 tysięcy ton rocznie odpadów innych niż niebezpieczne,
6/ prowadzenie spraw związanych z
wydaniem zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub
unieszkodliwienie odpadów,
7/ prowadzenie spraw związanych z
wydaniem zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania lub
transportu odpadów,
8/ prowadzenie rejestru odpadów,
których posiadacz jest zwolniony z obowiązku uzyskiwania zezwoleń na
prowadzenie działalności w zakresie zbierania, transportu, odzysku lub
unieszkodliwianiu odpadów,
9/ prowadzenie spraw związanych z
wydaniem decyzji zatwierdzającej instrukcję eksploatacji składowiska odpadów,
10/ prowadzenie spraw związanych z
wydaniem decyzji wyrażającej zgodę na zamknięcie składowiska,
11/ prowadzenie spraw związanych z
wydaniem decyzji wyrażającej zgodę na składowanie odpadów niebezpiecznych na
wydzielonych częściach innych składowisk,
w zakresie ochrony i
kształtowania środowiska:
1/ prowadzenie spraw związanych z
udostępnieniem informacji o środowisku,
2/ prowadzenie bazy danych dla określenia jakości gleby i ziemi,
3/ prowadzenie rejestru zawierającego informacje o terenach, na których
stwierdzono przekroczenie standardów jakości gleby i ziemi,
4/ prowadzenie postępowania w sprawie ochrony środowiska zapewniającego udział
społeczeństwa,
5/ prowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko ,
6/ prowadzenie postępowania w sprawie rekultywacji zanieczyszczonej gleby lub
ziemi,
7/ prowadzenie spraw związanych z
wydaniem decyzji określającej wysokość
kosztów rekultywacji dla sprawcy zanieczyszczenia gleby lub ziemi,
8/ prowadzenie rejestru
zawierającego informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenie
standardów jakości gleby lub ziemi,
9/przygotowanie materiałów
dowodowych do uchwały Rady Powiatu o ograniczeniu lub zakazie używania
jednostek pływających na wodach,
10/ przygotowanie materiałów dowodowych do sporządzenia mapy akustycznej,
11/ opracowanie materiałów dowodowych dla utworzenia przez Radę Powiatu w
drodze uchwały obszaru ograniczonego użytkowania,
12/ prowadzenie spraw celem nałożenia decyzją obowiązku prowadzenia w
określonym czasie pomiarów wielkości emisji zanieczyszczeń,
13/ prowadzenie spraw celem ustalenia w drodze decyzji wymagań w zakresie
ochrony środowiska dotyczących eksploatacji instalacji,
14/ prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń ma wprowadzenie do
środowiska substancji lub energii,
15/ prowadzenie spraw związanych z
wygaszeniem, cofnięciem lub ograniczeniem pozwolenia ,
16/ prowadzenie spraw związanych z
nakładaniem decyzją obowiązku
sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego,
17/ prowadzenie spraw związanych z
udzielaniem dotacji ze środków finansowych powiatu na finansowanie ochrony środowiska
i gospodarki wodnej,
18/ przygotowanie materiałów do
opracowania powiatowego programu ochrony środowiska, 19/ prowadzenie publicznie
dostępu wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i
jego ochronie,
20/ skreślony
21/ skreślony
22/skreślony
23/uchylony.
w zakresie ochrony przyrody:
1/ popularyzowanie ochrony przyrody
w społeczeństwie ,
2/ opiniowanie zamierzeń utworzenia parku krajobrazowego,
3/ prowadzenie rejestru pomników przyrody , stanowisk dokumentacyjnych, użytków
ekologicznych oraz zespołów przyrodniczo-krajobrazowych,
4/ opiniowanie zmian przeznaczenia terenu, na których znajduje się starodrzew,
5/ sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody w
trakcie gospodarczego wykorzystywania jej zasobów ,
6/ przygotowywanie decyzji o nadawaniu osobom fizycznym uprawnień społecznych
opiekunów przyrody,
7/ prowadzenie rejestru
przetrzymywanych na obszarze powiatu roślin i zwierząt (oraz ich uprawę i
hodowlę ) podlegających ograniczeniom na podstawie umów międzynarodowych,
których Rzeczpospolita Polska jest stroną,
8/wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów z terenu nieruchomości
będących własnością gminy,
9/naliczanie i pobieranie opłaty za usunięcie drzew i krzewów bez
zezwolenia,
10/umarzanie, rozkładanie na raty lub przesunięcie terminu płatności
naliczonej opłaty za usuwanie drzew i krzewów,
11/wymierzanie administracyjnej kary pieniężnej za zniszczenie terenów
zieleni, drzew lub krzewów bez
zezwolenia.
w zakresie prawa
geologicznego i górniczego:
1/ przygotowanie dokumentacji do
przeprowadzenia przetargu na nabycie prawa użytkowania górniczego,
2/ prowadzenie spraw z zakresu koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i
wydobywanie kopalin pospolitych, które jednocześnie spełniają odpowiednio
następujące wymagania:
- obszar zamierzonej działalności
nie przekroczy powierzchni 2 ha,
- wydobycie kopaliny w roku
kalendarzowym nie przekroczy 20.000 m3,
- działalność będzie prowadzona bez
użycia materiałów wybuchowych,
3/ prowadzenie spraw związanych z przeniesieniem koncesji,
4/ prowadzenie spraw w zakresie wygaśnięcia koncesji, w tym określenie
wykonania przez dotychczasowego przedsiębiorcę obowiązków ochrony środowiska
oraz obowiązków związanych z likwidacją zakładu górniczego,
5/ prowadzenie spraw w zakresie zatwierdzenia w drodze decyzji projektu prac
geologicznych, których wykonanie nie wymaga uzyskania koncesji,
6/ prowadzenie spraw w zakresie zmiany lub uzupełnienia dodatku do projektu
zagospodarowania złoża,
7/ prowadzenie spraw w zakresie przeklasyfikowania zmian w zasobach złoża,
8/ prowadzenie spraw w zakresie zobowiązania przedsiębiorcy do wykonania
obmiaru wyrobiska w przypadku:
- zrzeczenia się koncesji,
- wyczerpania zasobów złoża,
- naruszenia przepisów o ochronie
środowiska,
9/ prowadzenie spraw z zakresu rekultywacji i zagospodarowania terenu po
działalności górniczej,
10/ prowadzenie spraw w zakresie ustalenia prowadzącemu działalność, w przypadku
wydobywania kopaliny bez wymaganej koncesji lub z rażącym naruszeniem jej
warunków opłaty eksploatacyjnej,
11/ prowadzenie spraw w zakresie ustalenia zasobów ujęć wód podziemnych jeżeli
udokumentowane zasoby lub przewidywana wydajność nie przekracza 50 m3/h,
12/ prowadzenie nadzoru i kontroli poprzez nakazanie utrzymania działalności
lub podjęcia określonych czynności w celu doprowadzenia środowiska do
właściwego stanu, w razie stwierdzenia wykonywania działalności bez wymaganej
koncesji, bez zatwierdzonego projektu prac geologicznych lub niezgodnie z
koncesją albo z zatwierdzonym projektem prac geologicznych,
w zakresie organizacji
hodowli i rozrodu zwierząt gospodarskich :
1/ prowadzenie spraw związanych z
wydawaniem decyzji na dopuszczenie na czas określony reproduktora do rozrodu
naturalnego.
w zakresie ochrony
roślin uprawnych:
1/ prowadzenie spraw dotyczących
przekazywania zawiadomienia o wystąpieniu lub podejrzeniu wystąpienia organizmu
szkodliwego właściwemu miejscowo wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu,
w zakresie nasiennictwa:
1/ wyrażanie opinii w sprawie wprowadzenia zakazu uprawiania niektórych
roślin albo stosowania określonego materiału siewnego,
w zakresie Państwowej Inspekcji
Ochrony Środowiska:
1/ rozpatrywanie informacji Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska o
stanie środowiska na obszarze powiatu oraz przedłożenie danych dla określenia
kierunków działania PIOŚ w celu zapewnienia na obszarze powiatu należytej
ochrony środowiska,
2/ opracowywanie dla PIOŚ poleceń podjęcia działań w przypadkach bezpośredniego
zagrożenia środowiska zmierzających do usunięcia tego zagrożenia.
W zakresie architektury,
budownictwa i zagospodarowania przestrzennego „
1/ prowadzenie nadzoru i kontroli
nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego a w szczególności:
- zgodności zagospodarowania
terenów z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, wymaganiami
ochrony środowiska,
- warunków bezpieczeństwa ludzi i
mienia w rozwiązaniach przyjętych w projektach budowlanych, przy wykonywaniu robót
budowlanych oraz utrzymywaniu obiektów budowlanych,
- zgodności rozwiązań
architektoniczno – budowlanych z przepisami techniczno – budowlanymi oraz
zasadami wiedzy technicznej,
2/ kontrolowanie posiadania przez
osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie uprawnień do
pełnienia tych funkcji,
3/ opracowywanie wniosków do
odpowiednich ministrów o udzielenie upoważnienia na udzielenie zgody na
odstępstwo od przepisów techniczno – budowlanych obiektów,
4/ prowadzenie uzgodnień ze służbami
ochrony zabytków przy:
- wydawaniu pozwoleń na budowę,
- wydawaniu pozwoleń na rozbiórkę,
obiektów wpisanych do rejestrów
zabytków oraz obiektów budowlanych objętych ochroną konserwatorską (a nie
wpisanych do rejestrów zabytków) na podstawie miejscowych planów
zagospodarowania przestrzennego,
5/ wydawanie dzienników budów lub
obiektów budowlanych,
6/ przekazywanie kopii rejestrów
wniosków i decyzji o pozwolenie na budowę do Wojewody,
7/ prowadzenie statystyki z zakresu
budownictwa,
8/ opracowywanie opinii dotyczących
rozwiązań przyjętych w projekcie studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gmin,
9/ opracowywanie uzgodnień
projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gmin,
10/ opracowywanie opinii o
projekcie planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
11/ opracowywanie uzgodnień decyzji
w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego,
12/ opracowywanie uzgodnień decyzji
o warunkach zabudowy,
13/ członkostwo w zespole do
koordynowania usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,
14/ prowadzenie spraw związanych z udzielaniem bądź odmową zgody na odstępstwo
od przepisów techniczno-budowlanych,
15/ przygotowywanie decyzji o obowiązku ustanowienia inspektora nadzoru
inwestorskiego oraz zapewnienie nadzoru autorskiego,
16/ przygotowywanie pozwoleń na budowę,
17/zasięganie opinii wojewody dla
inwestycji mogących znacząco oddziaływać na obszar NATURA 2000. „
18/ przyjmowanie zgłoszeń o zamiar
budowy oraz wykonywania robót budowlanych nie objętych obowiązkiem uzyskania
pozwolenia na budowę,
19/ zgłaszanie sprzeciwu w sprawie budowy oraz wykonywania robót i nakładanie
obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę,
20/ przyjmowanie zgłoszenia o rozbiórce nie objętej obowiązkiem uzyskania
pozwolenia,
21 nakładanie obowiązku uzyskania pozwolenia na rozbiórkę,
22/ nakładanie obowiązku usunięcia nieprawidłowości w projekcie budowlanym i
zatwierdzanie projektu budowlanego,
23 stwierdzanie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę,
24/ prowadzenie rejestrów:
- wniosków o pozwolenia na budowę,
- decyzji o pozwolenie na budowę,
25/ rozstrzyganie o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu lub
nieruchomości oraz warunków korzystania z tego budynku, lokalu lub
nieruchomości,
26/ przygotowywanie pozwoleń na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego,
27/ przekazywanie organom nadzoru budowlanego kopii decyzji ,postanowień i
zgłoszeń wynikających z prawa budowlanego,
28/ potwierdzanie spełnienia
wymagań samodzielnego lokalu mieszkalnego dla celów ustanowienia odrębnej
własności lokali,
29/ potwierdzanie powierzchni użytkowej i wyposażenia technicznego domu
jednorodzinnego dla celów dodatku mieszkaniowego,
30/ poświadczanie oświadczeń zamawiającego wykonanie robót dotyczących
infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu dla celów podatku od
towarów i usług,
31/ prowadzenie obsługi powiatowej komisji urbanistyczno-architektonicznej.
32/ wydawanie
decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi w odniesieniu do dróg gminnych i
powiatowych.
3. Wydział przy znakowaniu
spraw używa symbolu " ŚRB ".
§ 20
1. Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki
Nieruchomościami zajmuje się gospodarowaniem nieruchomościami stanowiącymi
własność Skarbu Państwa i Powiatu, wywłaszczaniem nieruchomości oraz realizacją
zadań państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.
2. Referat Geodezji
i Gospodarki Nieruchomościami wykonuje następujące zadania:
1) bieżąca aktualizacja operatów ewidencji gruntów i
budynków,
2) wydawanie wypisów i wyrysów oraz informacji z operatu
ewidencji gruntów
i budynków,
3) prowadzenie zbiorów dowodów zmian dla każdej jednostki
ewidencyjnej,
4) sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień
zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
5) prowadzenie rejestru cen nieruchomości,
6) prowadzenie postępowania administracyjnego w zakresie
ewidencji gruntów
i budynków oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
7) uwierzytelnianie dokumentów geodezyjnych i
kartograficznych do dokonywania
wpisów w księdze wieczystej,
8) programowanie prac geodezyjnych dotyczących
modernizacji i weryfikacji danych
ewidencji gruntów i budynków,
9) prowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości oraz
opracowywanie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości,
10) prowadzenie prac związanych ze scaleniem i wymiana
gruntów,
11) tworzenie zasobów nieruchomości stanowiących własność
Skarbu Państwa i
Powiatu, prowadzenie ewidencji zasobów oraz gospodarowanie
zasobami
nieruchomości,
12) regulowanie stanu prawnego dróg i innych nieruchomości
będących w
posiadaniu Skarbu Państwa lub Powiatu,
13) przygotowywanie do sprzedaży lub oddania w użytkowanie
wieczyste
nieruchomości Skarbu Państwa i nieruchomości Powiatu,
14) naliczanie, aktualizacja i zawiadamianie o wysokości
opłat z tytułu użytkowania
wieczystego lub trwałego zarządu nieruchomości,
15) prowadzenie postępowania wywłaszczeniowego oraz
postępowania w sprawach
ograniczenia własności nieruchomości,
16) ustalanie odszkodowań: za nieruchomości zajęte pod
drogi publiczne, za części
nieruchomości pod projektowane drogi publiczne, za
nieruchomości
wywłaszczone lub za szkody wynikłe na skutek ograniczenia
własności
nieruchomości,
17) prowadzenie postępowań w sprawach o zwrot
wywłaszczonych nieruchomości,
18) prowadzenie postępowań w sprawach o przyznanie
własności działki gruntu i
działki pod budynkami osobie, która przekazała
gospodarstwo rolne państwu w
zamian za rentę,
19) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego
nieruchomości Skarbu Państwa
w prawo własności,
20) prowadzenie postępowań o ustalenie, które nieruchomości
stanowią wspólnoty
gruntowe bądź mienie gromadzkie i ustalenie wykazu osób
uprawnionych do
udziału we wspólnocie gruntowej, wykazu obszarów ich
gospodarstw oraz
wielkości udziałów we wspólnocie,
21) składanie wniosków do ksiąg wieczystych dotyczących
praw do nieruchomości
Skarbu Państwa i Powiatu.
3. Do zadań Powiatowego Ośrodka Dokumentacji
Geodezyjnej i Kartograficznej należy:
1) prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i
kartograficznego,
2) udzielanie informacji o posiadanym zasobie, sposobach
jego wykorzystywania
i udostępniania,
3) przyjmowanie i ewidencjonowanie zgłoszeń robót
geodezyjnych i kartograficznych,
4) udostępnianie danych z zasobu,
5) wydawanie wytycznych do wykonania zgłoszonych robót,
6) kontrola przyjmowanych do zasobu opracowań geodezyjnych
i kartograficznych,
7) ewidencjonowanie, przechowywanie i przetwarzanie
dokumentów ilustrujących
zasób,
8) ocena stanu zasobu i wnioskowanie potrzeby wykonywania
stosownych prac,
9) tworzenie i aktualizacja zasobu zabezpieczającego,
10) zakładanie osnów szczegółowych,
11) koordynacja realizacji prac dotyczących tego samego
obszaru, zgłoszonych przez
różnych wykonawców prac,
12) ochrona znaków geodezyjnych,
13) tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych
obejmujących zbiory danych
przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej w
zakresie danych i
opracowań kartograficznych gromadzonych w Wydziale
Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami.
14) koordynacja usytuowania projektowanych sieci
uzbrojenia terenu,
15) wprowadzanie uzgodnionych przebiegów tras uzbrojenia
na analogową mapę zasadniczą lub na mapę prowadzoną informatycznie w systemie
Ewmapa,
16) prowadzenie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia
terenu,
17) obsługa kancelaryjna Zespołu.
4. Wydział przy znakowaniu spraw używa symbolu "G".
§21
1. Wydział Komunikacji i
Transportu zapewnia załatwianie spraw związanych z rejestracją pojazdów,
wydawaniem i zatrzymywaniem dokumentów stwierdzających uprawnienia do
kierowania pojazdem oraz zezwoleniami i licencjami na zarobkowy przewóz osób.
2. Do podstawowych zadań
Wydziału należy:
1/ prowadzenie spraw związanych z
rejestracją pojazdów, wydawaniem dowodów i tablic rejestracyjnych,
2/ prowadzenie spraw związanych z czasową rejestracją pojazdów , wydawaniem
pozwoleń czasowych oraz tymczasowych tablic rejestracyjnych z wyjątkiem
przypadku wywozy pojazdu za granicę,
3/ przyjmowanie pozwoleń czasowych i tymczasowych tablic rejestracyjnych po
upływie terminu czasowej rejestracji,
4/ wpisywanie w dowodzie rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym zastrzeżeń o
szczególnych warunkach określonych przepisami prawa, od których zależy używanie
pojazdu,
5/ dokonywanie wpisów w karcie pojazdu o nabyciu lub zbyciu pojazdu oraz zmian
danych w dowodzie rejestracyjnym,
6/ wyrejestrowanie pojazdów w przypadku zniszczenia (kasacji) pojazdu,
kradzieży pojazdu, wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany
lub zbyty za granicę,
7/ kierowanie pojazdów do dodatkowego badania technicznego w razie
uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza
wymagania ochrony środowiska,
8/ sprawdzanie znajomości topografii przez osoby kierujące taksówką osobową,
9/ wydawanie świadectw kwalifikacji potwierdzających spełnienie dodatkowych
wymagań osobom wymienionym w ustawie,
10/ określanie miejsca egzaminu państwowego na prawo jazdy kategorii T,
11/ przygotowywanie decyzji o kontrolnym sprawdzaniu kwalifikacji do kierowania
pojazdem,
12/ przygotowywanie decyzji o kierowaniu na badania lekarskie kierującego
pojazdem w przypadkach nasuwających zastrzeżenia co do stanu zdrowia,
13/ przyjmowanie od Policji oraz jednostki upoważnionej do przeprowadzania
badań technicznych zatrzymanego dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego ),
14/ zwracanie dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego ) po ustaniu
przyczyny uzasadniającej jego zatrzymanie,
15/ przyjmowanie od Policji zatrzymanego prawa jazdy ,
16/ przyjmowanie zawiadomień o wydaniu postanowienia o zatrzymaniu prawa jazdy
przez prokuratora, sąd, właściwego przełożonego,
17/ przygotowywanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy ,
18/ przygotowywanie decyzji o cofnięciu uprawnienia do kierowania pojazdem
silnikowym oraz decyzji o przywróceniu kierowcy uprawnienia do kierowania
pojazdem silnikowym po ustaniu przyczyn, które spowodowały jego cofnięcie,
19/ prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na przejazd pojazdów o
wymiarach lub masie większych od dopuszczalnych,
20/ prowadzenie spraw związanych z
usuwaniem pojazdów z drogi, zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym,
21/ wprowadzanie zakazu pędzenia zwierząt na drogach,
22/ wydawanie międzynarodowych praw jazdy,
23/ wydawanie uprawnień do kierowania pojazdami,
24/ przyjmowanie od kierowców zawiadomień i dokonywanie wpisów w prawach jazdy
o zmianie miejsca zamieszkania,
25/ przyjmowanie od kierowców zawiadomień o zagubieniu prawa jazdy i wydawanie
wtórników prawa jazdy, przyjmowanie wtórników prawa jazdy w przypadku
odnalezienia oryginału,
26/ wprowadzanie obowiązku wyposażenia pojazdów zaprzęgowych w hamulec,
27/ wydawanie kart pojazdów dla pojazdów sprowadzanych z zagranicy i tam
zarejestrowanych,
28/ wydawanie upoważnień do przeprowadzania badań technicznych dla stacji
kontroli pojazdów,
29/ przeprowadzanie kontroli stacji kontroli pojazdów,
30/ wydawanie uprawnień diagnostom do wykonywania badań technicznych,
31/ wydawanie zezwoleń dla jednostek prowadzących szkolenia dla osób
ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami,
32/ dokonywanie wpisów do ewidencji instruktorów oraz wydawanie legitymacji
instruktorów,
33/ prowadzenie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad szkoleniem
instruktorów,
34/ prowadzenie spraw związanych z
koordynacją rozkładów jazdy przewoźników wykonujących zarobkowy przewóz osób
pojazdami samochodowymi w regularnym transporcie zbiorowym na liniach
komunikacyjnych w powiecie,
35/ wydawanie legitymacji
potwierdzających prawo do niestosowania się do niektórych znaków drogowych
przez osoby uprawnione na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym,
36/ prowadzenie spraw dotyczących
wydawania licencji i zezwoleń na krajowy przewóz osób i rzeczy.
3. Wydział przy znakowaniu
spraw używa symbolu " Km ".
4. Referat Komunikacji w
Łochowie wykonuje zadania Wydziału określone w punktach: 1 – 7, 9, 11 – 17, 22
– 25, 27 dla mieszkańców miasta i gminy Łochów.
§
22
1.Do zadań Wydziału Zarządzania
Kryzysowego należy:
1/realizowanie polityki powiatu w
zakresie Obrony Cywilnej i zarządzania kryzysowego,
2/ organizowanie współpracy
starostwa z powiatowymi służbami, strażami i inspekcjami w zakresie planowania
i realizacji powiatowych programów planowania cywilnego i planów reagowania
kryzysowego,
3/ określanie zagrożeń związanych z
rozwojem cywilizacyjnym lub siłami natury oraz współudział w przygotowaniu
planów reagowania kryzysowego w fazie zapobiegania i odbudowy,
4/ współudział, koordynacja i
realizacja przygotowywanych projektów uchwał, programów, procedur reagowania
kryzysowego i siatek bezpieczeństwa oraz sposobów zarządzania w sytuacjach
kryzysowych przy pomocy Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego,
5/ monitorowanie, alarmowanie,
prognozowanie działań w zakresie zapobiegania i likwidacji nadzwyczajnych
zagrożeń,
6/ koordynacja i nadzór nad
funkcjonowaniem Centrum Zarządzania Kryzysowego oraz prowadzenie działań
reagowania kryzysowego zgodnie z decyzją Starosty,
7/ organizowanie systemów wykrywania i alarmowania ludności oraz utworzenie
powiatowych Formacji Obrony Cywilnej,
8/ planowanie działalności w
zakresie realizacji zadań obrony cywilnej w czasie zapobiegania i likwidacji
nadzwyczajnych zagrożeń,
9/ uruchamianie systemów
ostrzegania, alarmowania i wykrywania skażeń dla potrzeb akcji ratowniczych,
10/ współudział w tworzeniach
systemu zintegrowanego ratownictwa ogólnego i medycznego,
11/ planowanie działalności w
zakresie realizacji zadań obrony cywilnej związanej z ewakuacją ludności
spowodowanej nadzwyczajnymi zagrożeniami i udzielaniem pomocy poszkodowanym,
12/ zapewnienie obsługi dla Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
,
13/ przekazywanie decyzji Starosty
i poleceń Wojewody do instytucji wiodących i pomocniczych, a w przypadkach
szczególnych nakładanie obowiązku świadczeń osobistych i rzeczowych dla potrzeb
obrony cywilnej,
14/ organizowanie współpracy z
sąsiednimi powiatami w zakresie zadań planistycznych i wzajemnej pomocy przy
likwidacji zagrożeń, prowadzeniu akcji ratunkowych i ewakuacji ludności na
sąsiedni teren,
15/ przygotowanie zasad i zakresu
odpowiedzialności dla poszczególnych podmiotów i osób w zakresie zarządzania
kryzysowego,
16/ organizowanie
szkoleń, ćwiczeń i treningów Obrony Cywilnej oraz szkolenia ludności w
ramach samoobrony,
17/ organizowanie systemu
szacowania strat i fazy odbudowy w przypadku katastrofy,
18/ organizowanie pomocy wójtom
gmin w czasie trwania zagrożenia lub kryzysu w zakresie wsparcia logistycznego,
materiałowo-sprzętowego i kadrowego,
19/ współudział w realizacji zadań
publicznych o charakterze ponadgminnym z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
przeciwpowodziowej i zapobieganiu nadzwyczajnych zagrożeń życia ludzi i
środowiska,
20/ organizowanie, kierowanie i
koordynowanie akcjami zwalczającymi klęski powodzi oraz
nakładanie obowiązku świadczeń
rzeczowych i osobistych w przypadku niewystarczających środków będących w
dyspozycji Starosty,
21/ wykonywanie innych zadań
określonych w odrębnych ustawach, wynikających z odrębnych planów i programów w
zakresie planowania cywilnego, gotowości cywilnej i zagrożenia kryzysowego,
22/ wnioskowanie do Zarządu Powiatu
o wprowadzenie zakazu przeprowadzania imprez masowych lub przeprowadzenie
imprezy masowej bez udziału widzów w przypadku negatywnej oceny stanu
bezpieczeństwa i porządku publicznego,
23/ prowadzenie spraw z zakresu
ochrony informacji niejawnych,
24/ prowadzenie spraw z zakresu
akcji kurierskiej,
25/ organizowanie i przeprowadzanie
kwalifikacji wojskowej ,
26/ opracowanie rocznych wytycznych
oraz planu zasadniczych zamierzeń w zakresie wykonywania zadań obronnych;
27/ opracowanie planów i programów szkolenia
obronnego, a także organizowanie szkolenia i prowadzenia dokumentacji
szkoleniowej;
28/opracowanie, uzgadnianie i
przedkładanie do akceptacji planu operacyjnego funkcjonowania powiatu, a także
stosownych programów obronnych;
29/opracowanie i uaktualnianie
planu przygotowań służby zdrowia w powiecie na potrzeby obronne;
30/ realizowanie przedsięwzięć
związanych z przygotowaniem stanowiska kierowania Starosty zapewniającego
realizację zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa;
31/opracowanie projektu
regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego na czas wojny oraz projektu
zarządzenia Starosty wprowadzającego wyżej wymieniony regulamin w życie;
32/ opracowanie i bieżące
uaktualnienie dokumentów zapewniających sprawne wykonywanie zadań obronnych w
wyższych stanach gotowości obronnej;
33/ opracowanie i uaktualnienie
dokumentacji Stałego Dyżuru;
34/ realizowanie przedsięwzięć
związanych ze świadczeniami na rzecz obrony w zakresie potrzeb wynikających z
zadań realizowanych przez Starostę;
35/prowadzenie spraw związanych z
reklamowaniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej
w czasie ogłoszenia mobilizacji i wojny;
36// planowanie i prowadzenie kontroli z zakresu zadań obronnych i Obrony
Cywilnej,
37/opracowywanie i aktualizowanie powiatowych planów Obrony Cywilnej, 38/opracowywanie rocznych wytycznych oraz
planów działania w zakresie Obrony Cywilnej i zarządzania kryzysowego,
39/dokonywanie oceny stanu przygotowań Obrony Cywilnej powiatu.
2.Wydział Zarządzania Kryzysowego
do znakowania spraw używa symbolu „ZK”.
§
23 uchylony
§24
1.Wydział Inwestycji i Rozwoju monitoruje możliwości pozyskiwania środków
pozabudżetowych , realizuje zadania z zakresu przygotowania i prowadzenia
inwestycji powiatowych oraz rozwoju
gospodarczego powiatu.
2. Do zadań Wydziału należy w szczególności :
1/ opracowywanie planów rozwoju powiatu,
2/ustalanie potrzeb inwestycyjnych i
opracowywanie planów rzeczowo finansowych dla planowanych inwestycji,
3/monitorowanie możliwości pozyskiwania
środków pozabudżetowych na rozwój powiatu,
4/podejmowanie
działań w celu pozyskiwania na cele
inwestycyjne środków finansowych
ze źródeł zewnętrznych ,
5/przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do
uzyskania i rozliczenia dotacji z
funduszy unijnych, budżetu państwa, województwa, Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz innych, na zadania inwestycyjne powiatu,
6/organizowanie i przeprowadzanie przetargów
dla inwestycji realizowanych przez Powiat Węgrowski,
7//przygotowywanie umów z wykonawcami inwestycji,
8/ załatwianie spraw w zakresie opracowania
dokumentacji technicznej i uzyskania pozwolenia na budowę,
9/prowadzenie spraw związanych z
ustanowieniem inspektora nadzoru oraz przekazaniem terenu budowy,
10/ wspólnie z kierownikami jednostek
organizacyjnych nadzorowanie jakości wykonywanych prac ,monitorowanie zgodności
prowadzonych robót budowlanych z podpisaną umową,
11/ dopełnienie odpowiednich procedur w razie
stwierdzenia konieczności wykonywania robót dodatkowych, wykraczających poza
zakres umowy,
12/organizowanie odbiorów częściowych i
końcowych, zapewnienie w nich udziału przedstawicieli właściwych organów,
13/kontrola kosztów realizacji inwestycji,
14/rozliczanie wspólnie z Wydziałem
Finansowym kosztów prowadzonych i zakończonych zadań inwestycyjnych,
15/ wspólpraca z jednostkami samorządu
terytorialnego w zakresie realizacji wspólnych inwestycji, przygotowywanie
projektów umów i porozumień,
16/współpraca z podmiotami gospodarczymi oraz
innymi instytucjami i organizacjami na rzecz rozwoju gospodarczego powiatu.
17)opracowywanie oferty inwestycyjnej
powiatu,
18)współpraca z jednostkami organizacyjnymi powiatu w
zakresie przygotowywania wniosków o dofinansowanie zadań ze środków
zewnętrznych,
19)prowadzenie banku informacji na temat
integracji europejskiej i funduszy pomocowych.
3.Wydział przy znakowaniu spraw używa symbolu
„IR”.”
§25
1.Do zakresu działania Radcy Prawnego należy:
1/ opiniowanie i uzgadnianie
projektów aktów prawnych Rady Powiatu, Zarządu Powiatu i Starosty,
2/ udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb Rady ,
Zarządu, Starosty i wydziałów
3/ udział w negocjowaniu warunków umów i porozumień zawieranych przez powiat,
opiniowanie projektów tych umów i porozumień,
4/ wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądem w sprawach dotyczących
działania Zarządu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych,
5/ wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności Starostwa oraz
współdziałanie w podejmowaniu czynności w zakresie postępowania egzekucyjnego,
6/ informowanie Zarządu, Starosty i kierowników wydziałów o zmianach w
przepisach prawnych.
2.Stanowisko przy znakowaniu spraw używa symbolu "RP".
§26
1. Do zadań Powiatowego
Rzecznika Konsumentów należy w szczególności:
1) uchylony
2) zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie
ochrony ich interesów,
3)wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie za ich zgodą, do
toczącego się postępowania w każdym jego stadium, w sprawach o ochronę
interesów konsumentów,
4)składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego
w zakresie ochrony interesów konsumentów,
5) współdziałanie z właściwymi terytorialnie delegaturami Urzędu Ochrony
Konkurencji i Konsumentów oraz organizacjami, do których zadań statutowych
należy ochrona interesów konsumentów,
6) możliwość wystąpienia z
roszczeniami:
a) zaniechania stosowania nieuczciwej praktyki rynkowej,
b)złożenia jednokrotnego lub
wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie
przeciwko przedsiębiorcom, którzy dokonali czynu nieuczciwej praktyki rynkowej
,
c)zasądzenia odpowiedniej sumy
pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochrony dziedzictwa
narodowego lub ochrony konsumentów;”
7) udzielanie obywatelom także w
innych formach pomocy prawnej w zakresie ochrony praw konsumentów,
8) sprawowanie zadań ochrony konsumentów w zakresie określonym ustawą o
Państwowej Inspekcji Handlowej oraz przepisami wykonawczymi do ustawy.
2. Powiatowy Rzecznik
Konsumentów do znakowania spraw używa symbolu "RK".
§
27
1. Do zakresu działania
Biura Kontroli i Audytu Wewnętrznego
należy prowadzenie kontroli i
audytu wewnętrznego w Starostwie Powiatowego i
jednostkach organizacyjnych Powiatu, a w szczególności:
1) w zakresie monitorowania i kontroli budżetu:
a) przeprowadzanie kontroli finansowej i gospodarowania mieniem w
komórkach organizacyjnych Starostwa oraz jednostek podległych Powiatu zgodnie z
Regulaminem kontroli wewnętrznej w Starostwie i jednostkach organizacyjnych
Powiatu,
b) przeprowadzanie innych doraźnych kontroli zleconych przez Zarząd lub Starostę,
c) sporządzanie protokołów z przeprowadzonych kontroli, opracowywanie wystąpień pokontrolnych i zaleceń pokontrolnych oraz przygotowywanie
zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych,
d) nadzór nad realizacją zaleceń pokontrolnych,
e) sporządzanie rocznych planów kontroli i sprawozdań z realizacji zadań kontrolnych,
f) współpraca z audytorem wewnętrznym w zakresie prowadzonych
czynności,
2) w zakresie audytu wewnętrznego:
a) wykonywanie niezależnych i obiektywnych działań mających na celu
wspieranie Starosty w realizacji celów i zadań jednostki przez systematyczną
ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze,
b) opracowywanie rocznych planów audytu
wewnętrznego w Starostwie
oraz sprawozdań z wykonania planów audytu za poprzedni rok,
c) przeprowadzanie zadań audytowych zgodnie z
rocznymi planami audytu, obejmującymi :
-systematyczną ocenę kontroli zarządczej w
zakresie jej adekwatności, skuteczności i efektywności,
-czynności doradcze, w tym składanie wniosków
mających na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki,
d) dokonywanie analiz obszarów ryzyka w
zakresie działalności Starostwa,
e) przeprowadzanie czynności audytowych
zgodnie z zasadami i trybem przewidzianym w przepisach prawa i powszechnie
uznanymi standardami audytu wewnętrznego,
3)wykonywanie innych zadań w zakresie działania
biura, wynikających z obowiązujących przepisów prawa lub zleconych przez
bezpośredniego przełożonego.
2.Biuro do znakowania spraw
używa symbolu „BKA”.
§ 28
1.Do zakresu działania Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych
należy w szczególności:
1) organizowanie ochrony informacji niejawnych zgodnie z obowiązującymi
przepisami,
2) prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz wykazu osób dopuszczonych
do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych,
3) opracowanie planu ochrony informacji niejawnych i nadzór nad jego realizacją,
4) szkolenie pracowników Starostwa
w zakresie ochrony informacji niejawnych;
5) prowadzenie na wniosek Starosty postępowania
sprawdzającego i wydawanie poświadczenia bezpieczeństwa – upoważniającego do
dostępu do informacji niejawnych,
4) kontrola przestrzegania
przepisów o ochronie informacji niejawnych,
8) podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia
przepisów o ochronie informacji niejawnych.
2.Stanowisko przy znakowaniu spraw używa
symbolu „POIN”.
Rozdział
VI
Zasady
opracowywania i wydawania aktów prawnych.
§ 29
Podstawowymi formami aktów prawnych
podejmowanych przez organy powiatu są: uchwały Rady, uchwały, postanowienia,
zarządzenia i decyzje Zarządu oraz zarządzenia i decyzje Starosty.
§ 30
1. Projekty aktów prawnych
winny być przygotowane zgodnie z powszechnie stosowanymi zasadami techniki
legislacyjnej.
2. Redakcja projektów aktów winna być jasna, zwięzła i poprawna pod
względem językowym i powszechnie zrozumiała.
§
31
1. Akt prawny winien
zawierać:
a) tytuł aktu,
b) podstawę prawną,
c) treść aktu,
d) przepisy przejściowe i końcowe.
2. Tytuł aktu prawnego zawiera:
a) oznaczenie rodzaju (uchwała, zarządzenie, decyzja),
b) numer aktu,
c) oznaczenie organu podejmującego akt,
d) datę aktu,
e) zwięzłe określenie przedmiotu aktu.
3. Podstawę prawną stanowić mogą przepisy, które zawierają wyraźne
upoważnienia do wydania takiego aktu.
4. W treści aktu należy:
a) podać zwięźle istotne postanowienie aktu ujęte w paragrafy, ustępy, punkty i
litery,
b) wskazać termin realizacji,
c) określić organy lub stanowiska odpowiedzialne za wykonanie lub nadzorujące
realizację aktu,
d) ustalić termin wejścia w życie aktu,
e) podać pełne tytuły aktów prawnych, które tracą moc,
f) umieścić klauzulę o ogłoszeniu w przypadku gdy przewidują to przepisy.
5. W akcie prawnym dla oznaczenia jednakowych pojęć należy używać tych
samych określeń, identycznych z przyjętymi w obowiązującym ustawodawstwie.
6. Każdy akt prawny winien być uzasadniony. Uzasadnienie powinno
zawierać przesłanki merytoryczno-prawne i być podpisane przez Kierownika
Wydziału przygotowującego projekt.
§ 32
1. Projekty aktów prawnych
przygotowywane przez merytorycznie właściwe Wydziały powinny być uzgodnione z:
a) Zarządem,
b) właściwą Komisją Rady w przypadku projektów uchwał Rady,
c) Skarbnikiem w sprawach budżetowych i finansowych.
2. Projekty aktów prawnych podlegają obligatoryjnie zaopiniowaniu w
zakresie zgodności z obowiązującym prawem przez Radcę prawnego.
3. W przypadku potrzeby unormowania w akcie prawnym zarządzeń należących
do właściwości kilku Wydziałów bądź konieczności opracowania projektu aktu w
zakresie spraw nieobjętych dotychczas właściwością żadnego z Wydziałów Starosta Powiatu wyznaczy Wydział
odpowiedzialny za przygotowanie projektu.
§ 33
1. Projekty aktów prawnych
powinny być kierowane na posiedzenia Zarządu wyłącznie za pośrednictwem
Wydziału Administracyjno - Społecznego.
2. Przed przedłożeniem Zarządowi projektu aktu Wydział przygotowujący:
a) na ostatniej stronie kopii projektu oraz na uzasadnieniu zamieszcza podpisy
osób opracowujących projekt oraz podpisy kierowników jednostek (lub osób
upoważnionych) organizacyjnych, z którymi tekst projektu został uzgodniony,
b) obowiązany jest uzyskać opinię radcy prawnego,
c) obowiązany jest uzyskać aprobatę od osoby z Kierownictwa Starostwa
sprawującej nadzór merytoryczny nad Wydziałem.
3. Projekt aktu prawnego Zarządu winien być przekazany Sekretarzowi
Powiatu na 5 dni przed terminem posiedzenia Zarządu.
4. W uzasadnionych przypadkach termin ten może być skrócony.
5. W przypadku wniosków Zarządu o podjęcie uchwał Rady Powiatu
przewodniczący Zarządu wyznacza referenta do przedstawienia projektu na
posiedzeniach komisji i na sesji Rady.
§ 34
1. Rejestry i zbiory aktów
prawnych prowadzi Wydział Administracyjno - Społeczny.
2. Wydział Administracyjno - Społeczny po zarejestrowaniu aktu prawnego
przekazuje kopię aktu Wydziałowi odpowiedzialnemu za jego wykonanie.
§ 35
Naczelnik Wydziału odpowiedzialnego
za wykonanie aktu obowiązany jest:
1. Przekazać go w odpowiedniej liczbie egzemplarzy stanowiskom pracy i
jednostkom organizacyjnym, na które nałożono obowiązki realizacji zadań, a
także innym zainteresowanym jednostkom. Wykaz powiadomionych należy przekazać
do Wydziału Administracyjno - Społecznego.
2. Podjąć wszelkie niezbędne czynności mające na celu zabezpieczenie
realizacji aktu.
3. Prowadzić kontrolę realizacji aktu oraz składać sprawozdania lub
informację z ich wykonania.
Rozdział
VII
Zasady
podpisywania pism
§
36
1. Do podpisu Starosty
zastrzeżone są:
1/ pisma w sprawach należących do jego właściwości,
2/ odpowiedzi na wystąpienia Najwyższej Izby Kontroli,
3/ decyzje w sprawach kadrowych pracowników Starostwa,
4/ pisma w sprawach każdorazowo zastrzeżonych przez Starostę do jego podpisu,
5/ korespondencja kierowana do:
a) Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, marszałków Sejmu i Senatu oraz posłów i
senatorów,
b) Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów,
c) Ministrów oraz kierowników urzędów centralnych,
d) Wojewody,
e) Organów sejmiku województwa,
f) Starostów.
2. W czasie nieobecności
Starosty dokumenty określone w pkt. 1 podpisuje Wicestarosta.
§ 37
1.Naczelnicy Wydziałów:
1/ aprobują wstępnie pisma w sprawach zastrzeżonych dla Starosty,
2/ podpisują pisma w sprawach nie zastrzeżonych dla Starosty, a należących do
zakresu działania wydziałów,
2. Naczelnicy podpisują na podstawie upoważnienia Starosty decyzje w
indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
3. Naczelnicy Wydziałów określają rodzaje pism, do podpisywania których
upoważnieni są inni pracownicy
wydziałów.
4. Pracownicy opracowujący pisma, parafują je swoim podpisem
umieszczonym pod tekstem z lewej strony.
Rozdział VIII
Tryb
przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw mieszkańców.
§
38
1. Przy załatwianiu spraw
indywidualnych z zakresu administracji publicznej pracownicy Starostwa stosują
przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego, instrukcję kancelaryjną oraz
inne przepisy proceduralne.
2. Pracownicy są zobowiązani do należytego i wyczerpującego informowania
stron o okolicznościach faktycznych i prawnych mogących mieć wpływ na sposób
załatwienia sprawy a w szczególności:
a) udzielania informacji niezbędnych do załatwienia danej sprawy i wyjaśnienia
treści obowiązujących przepisów,
b) niezwłocznego rozstrzygnięcia sprawy, a jeżeli to niemożliwe do określenia
terminu jej załatwienia,
c) informowania zainteresowanych o stanie załatwienia ich sprawy,
d) powiadomienia o przyczynie nie załatwienia ich sprawy,
e) informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach
zaskarżenia od wydanych rozstrzygnięć,
f) załatwienia spraw według kolejności ich wpływu oraz stopnia pilności,
g) przyjmowania poza kolejnością Senatorów, Posłów i Radnych oraz załatwienia
spraw przez nich zgłaszanych w pierwszej kolejności.
3. Pracownicy Wydziałów przyjmują interesantów codziennie w godzinach
pracy Starostwa.
Rozdział
IX
Organizacja
przyjmowania , rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków obywateli.
§ 39
1.Starosta
przyjmuje w sprawach skarg i wniosków w
poniedziałki w godzinach 1000 – 1200; Wicestarosta w
piątki w godzinach 900-1100.
2. Informacje o dniach i godzinach przyjęć w sprawach skarg i
wniosków powinny być wywieszone w widocznym miejscu w siedzibie Starostwa oraz
w siedzibach podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych Powiatu.
3.Naczelnicy Wydziałów przyjmują w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy Starostwa.
§
40
Przyjmowanie, rozpatrywanie,
załatwianie i rejestrowanie skarg i wniosków koordynuje Wydział Administracyjno
- Społeczny, który:
1. prowadzi rejestr skarg i
wniosków,
2. nadzoruje terminowe
rozpatrywanie skarg i wniosków oraz udzieleniem odpowiedzi,
3. udziela obywatelom
zgłaszającym się w sprawach skarg i wniosków niezbędnych informacji o toku
załatwienia sprawy, kieruje obywatela do właściwego wydziału, organizuje
przyjmowanie obywateli przez Starostę lub Wicestarostę,
4. opracowuje okresowe analizy
rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
§ 41
Kierownicy wydziałów odpowiedzialni
są za:
1. wszechstronne wyjaśnienia i
terminowe załatwianie skarg i wniosków,
2. niezwłoczne przekazywanie
Wydziałowi Administracyjno - Społecznemu wyjaśnień oraz dokumentacji
niezbędnych do rozpatrzenia skarg i wniosków przez ten wydział.
Rozdział X
Organizowanie
działalności kontrolnej
§
42
Działalność kontrolna obejmuje:
1) samokontrolę
- wykonywaną przez każdego zatrudnionego w starostwie pracownika bez względu na
zajmowane stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy, która polega na kontroli
prawidłowości wykonywania własnej pracy przez pracowników w oparciu
o obowiązujące przepisy prawa i obowiązki wynikające z posiadanego zakresu
czynności,
2) kontrolę
funkcjonalną – wykonywaną przez pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych oraz na innych stanowiskach
biorących udział
w realizacji określonych zadań, operacji, procesów, itp., których obowiązki
wykonywania kontroli funkcjonalnej zostały określone w zakresach czynności,
bądź którzy do wykonywania tej kontroli zostali zobligowani na podstawie innych
przepisów,
3) kontrolę instytucjonalną – wykonywaną przez:
a)
Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego
b) komórki organizacyjne w stosunku do jednostek
organizacyjnych powiatu
w zakresie właściwości kompetencyjnej w ramach działań poszczególnych
wydziałów,
c) zespoły kontrolne powołane odrębnymi uchwałami
Zarządu Powiatu.
§ 43
1. Kontrola
instytucjonalna obejmuje ocenę działalności jednostki organizacyjnej oraz pracę
kierownika, w szczególności w zakresie:
1) realizacji zadań statutowych,
dostępności i poziomu obsługi klienta starostwa,
2) prawidłowości gospodarowania
mieniem,
3) gospodarki finansowej.
2. Celem kontroli jest rzetelne i
obiektywne zbadanie stanu faktycznego działalności komórek organizacyjnych i
jednostek organizacyjnych powiatu i porównanie go z obowiązującymi przepisami
prawa.
3. Czynności
kontrolne powinny odbywać się według kryteriów,
do których zalicza się:
1) poprawność
organizacyjną komórki lub stanowiska pracy z punktu widzenia realizowanych
celów,
2) legalność –
zgodność z obowiązującymi przepisami i normami prawnymi,
3) gospodarność
– ocena kontrolowanych zjawisk, procesów gospodarczych i finansowych z punktu
widzenia racjonalności, efektywności i celowości podejmowanych decyzji,
a następnie ich realizacji: gospodarowanie aktywami jednostki, które
umożliwiają uzyskanie przy najniższych nakładach optymalnych efektów,
4) celowość –
zapewniająca eliminację działań niekorzystnych i zbędnych z punktu widzenia
interesów jednostki, realizowane przez sprawdzanie, czy środki finansowe
zostały wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem w planie finansowym,
5) rzetelność –
zgodność dokumentacji ze stanem faktycznym, a ze strony kontrolującego
gwarancja, że podejmowane działania są wykonywane według najlepszej wiedzy
i umiejętności kontrolującego.
4. W razie
stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień zadaniem kontroli jest:
1) ustalenie
przyczyn i skutków nieprawidłowości,
2) wskazanie
osób za nie odpowiedzialnych.
5. W przypadku
stwierdzenia osiągnięć i przykładów godnych upowszechnienia zadaniem kontroli
jest wskazanie osób, które przyczyniły się do nich w sposób szczególny.
§ 44
Szczegółowe zasady i tryb postępowania
kontrolnego ustala Starosta w drodze zarządzenia.
Rozdział
XI
Postanowienia
końcowe.
§
45
Kierownicy Wydziałów opracowują
szczegółowe projekty zakresów czynności uprawnień i odpowiedzialności dla
poszczególnych stanowisk pracy w Wydziale.
§
46
Obowiązki Starosty jako pracodawcy
w zakresie organizacji i porządku w procesie pracy oraz związane z tym prawa i
obowiązki pracodawcy i pracowników określa Regulamin Pracy.
§
47
Inne sprawy
nieuregulowane w niniejszym regulaminie i Statucie Powiatu, a dotyczące
funkcjonowania oraz wykonywania zadań Starostwa, określa Starosta w drodze
zarządzenia wewnętrznego.
§ 48
Integralną część regulaminu stanowi
Schemat Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Węgrowie stanowiący załącznik do
niniejszego Regulaminu.
§
49
Zmian Regulaminu dokonuje Rada
Powiatu w trybie właściwym dla jego uchwalenia